האם השקעתם פעם מחשבה בסמל “לייק” שנבחר לסמן אהדה והזדהות עם עמוד בפייסבוק. נדמה שמעבר ללחיצה המכנית על כפתור העכבר או על מסך המגע ישנה הצהרה אנושית במהותה: זה מוצא חן בעניי – I like this.

בהקשר זה ניתן לראות בנהירה אחר כמות לייקים מעין תחרות פופולריות המצביעה על תדמית. ולתדמית בעיקר מהסוג שניתן לכמת יש משמעות כלכלית לא-מבוטלת.

מיתוג טוב: זרים מקעקעים את הלוגו שלך על גופם

בספר הניהול “הכישרון למצוא חן” קובע טים סנדרס 4 עקרונות לכישרון מציאת חן אצל בני אדם. היות והמדיה החדשה היא חברתית ובין אישית, ניתן להשליך את אותם העקרונות גם על חברות ומותגים שפועלים ברשתות החברתיות.

1. ידידותיות – מעין גישה של פתיחות ונתינה לעולם. התנהגות מתוך אמונה שהאדם טוב ביסודו. ידידותיות כזו טוען סנדרס תצור ידידותיות הדדית אצל אנשים אחרים ותפתח צוהר למערכת יחסים בעלת משמעות. כאשר חברה חושדת בלקוח כי הוא משקר או מנסה לעשוק בדרך זו או אחרת, הלקוח נפגע ומגיב במתקפה משלו. לקוח שיוצר קשר עם החברה במדיום כלשהו מצפה לנימוס, לידידותיות ולתחושה שמאמינים לו ורוצים לעזור.

2. משמעותיות – מערכת היחסים תענה לאדם מולך על צורך מסוים, רגשי או אחר. כאן יש מקום לזכור את התמורה העיקרית שלנו ללקוח, על איזה צורך החברה עונה דרך מוצריה. בפייסבוק יכולה חברה לענות על צרכים רבים, משירות לקוחות ועד לתוכן מעניין בנושאי ההתמצאות של החברה.

3. הזדהות רגשית – היכולת לזהות את רגשות האחר, לראות את העולם דרך עיניו ולהגיב בהתאם. בכדי למצוא חן בעיני אנשים החברה צריכה לראות את העולם דרך מבטם של קהלי היעד שלה. חשוב תחילה לדעת מי קהל היעד שלך בדף החברה ולנסות לזהות את תחושותיו, צרכיו ואז להקרין  אותם בחזרה. כאן נוכל להעזר במדיה החברתית גם ככלי, שיאפשר לנו להאזין לקהלי היעד שלנו ולרכוש הבנה אמיתית של מצבם ותחושותיהם סביב מוצר או שירות מסוים.

4. כנות – זהו העקרון החשוב והחמקן ביותר. בכנות אין כוונתינו לאמירת אמת בלבד, אלה אמונה בערכים, לנאמנות כלפי אנשים וכלפי אותם ערכים. ההפך מסוג זה של כנה אינו שקרן אלה צבוע. די בשקר אחד, במעשה גס אחד בכדי להרוס אמון ולכן חברות רבות פוחדות מתגובות הגולשים ברשתות החברתיות. אך קיים גם פוטנציאל אדיר. האומץ להיות כנה, נוטע באחר תחושה שמעריכים אותו וסומכים עליו שהוא אינטיליגנט וחזק מספיק בכדי לקבל את האמת באשר תהיה.

פעם היו  מספרים בהרצאות שיווק על הארלי דיווידסון “אתה יודע שהשיווק שלך מצליח כאשר אנשים זרים מקעקעים את הלוגו על הזרוע שלהם!”. עבור הדור החדש, עמוד הפייסבוק הוא כמו הגוף, כרטיס הביקור ש צועד עמם לכל מקום. לייק לעמוד חברה מקעקע את הלוגו על גופם הורטואלי והוא מעשה בעל משמעות רבה. הלייק האולטימטיבי ניתן מתוך אמון מלא  במותג כידיד, כפותר בעיות וממלא את צרכינו , כמייצג אותנו, ואת ערכינו ונאמן לאמת.